I onsdags postede jeg en statusopdatering med et billede her på LinkedIn. Det viste de to slikposer og den håndskrevne undskyldning, jeg havde fået fra en leder.

Min post kan du se her:

Når en leder siger undskyld

Opslaget har siden gået sin (i min målestok) sejrsgang og har i skrivende stund fået 1441 likes og 65 kommentarer.

Vildt nok!

Men hvorfor går denne opdatering like-amok?

Derfor får opdateringen vinger

Ja, det er jo lidt en påstand, at jeg ved hvorfor – for jeg har jo ikke interviewet samtlige, der har liket opdateringen.

Men her er min antagelse, som bliver bekræftet af dem, der har kommenteret opslaget (og så kan I, der har liket, nuancere det eller skyde det helt ned, hvis det ikke passer):

  • Det er ikke normalt, at en leder i det hele taget siger undskyld
  • Det er ikke normalt, at en leder er opmærksom på sin egen opførsel, når han / hun er presset (og det var denne leder)
  • Det er ikke normalt, at en leder tager sig tid til at gøre en indsats for at vise, at han eller hun mener sit ‘undskyld’ (som i tilfældet med såvel slik som den håndskrevne seddel)

Og hvad kan du så brug den information til?

Den kan du bruge til at blive husket på vigtigheden af at sige undskyld. Hvad enten du er leder eller ej 🙂

Og er du leder – og har dermed en formel magt – så er det endnu mere vigtigt.

For det er dig, vi kigger på, når vi søger efter rollemodeller i vores organisation. Og vi forventer, at du forvalter din magt med omhu og i integritet.

Skal jeg så bare sige undskyld – og så er den ged barberet?

Nej, sådan hænger det ikke sammen i mit univers.

Det handler ikke om, at du skal gøre noget mekanisk, bare fordi du vil hurtigt videre – eller fordi du vil score nogle billige point hos en medarbejder. (Eller gå viralt på diverse sociale medier).

Et undskyld bør være et ægte et af slagsen.

Du skal mene det.

Og det kan sagtens siges, uden at du virker som en, der ikke kan finde ud af noget som helst og er en stor undskyldning for dig selv.

Hvornår skal jeg sige undskyld?

Hvis du spørger mig, er det god stil at sige undskyld, når din opførsel ikke har været ok.

Det vil sige, når du fx:

  • Bider af dine kolleger eller medarbejdere
  • Beder dine medarbejdere om at overarbejde igen og igen
  • Melder dig ud af fællesskabet og ikke vil være med til at trække læsset.

Hvorfor skal jeg sige undskyld?

Fordi du dermed viser din kolleger eller medarbejdere, at du er klar over, at du har gjort noget, der var usmart eller decideret forkert, og du gerne vil råde bod på det.

Fordi det lille bitte ord hurtigere genopretter tilliden mellem jer.

Og fordi du også selv gerne vil have en undskyldning, når andre har trådt ind over dine grænser.

Og nej, du behøver ikke at købe slik for at vise, at du mener det.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg er gået over en andens grænse?

Det kan du gøre på mange måder:

Du kan som regel mærke det på et andet menneske, hvis han eller hun ikke er ok, når du har sagt noget eller gjort noget.

Og hvis ikke det er muligt – fx på grund af, at I arbejder på hver jeres lokation eller i hvert jeres land – så kan du selv gå forrest og bede dine kolleger eller medarbejdere om at give dig feedback på både din indsats og adfærd.

Du kan også gøre dig selv den tjeneste at få styr på, hvad der er dine værdier – hvad er det for et menneske, du gerne vil være (og her satser jeg big time på, at du gerne vil være et ordentligt og venligt menneske). Og så bruge dem som din rettesnor for hvornår din opførsel er i orden – og hvornår det er passende med et ‘undskyld’.

Tak fordi du læste med.

Louise

PS: Det hører med til historien, at den pågældende leder havde forsøgt at overlevere undskyldningen personligt til mig. Men da jeg ikke var på kontoret, og lederen skulle i møder resten af dagen, blev dette løsningen.

PPS: Lederens eneste forseelse var at have været mentalt fraværende ved et møde på grund af problemer i lederens enhed. Det var altså ikke tale om, at personen var sur, råbte af mig eller lignende. Hvilket for mig bare understreger, at denne leder har en totalt i orden tilgang til andre mennesker.

Skriv et svar

%d bloggers like this: